11 weken op avontuur in Peru

Het gaat goed!

NEEEEEEEEEEEEEEEE ik had een superlang leuk verhaal getypt, ik was helemaal blij! Maar toen drukte ik op een verkeerd spaans knopje, was alles weg. Ik zal overnieuw moeten beginnen, ik had er een uur over gedaan! Pff echt een actie voor mij. Maargoed.

Lieve allemaal,

Laat ik beginnen met te zeggen dat het goed met me gaat!

Na een vlucht van 12 uur zonder te slapen door alle huilende babys stond ik bij de bagageband te wachten op mijn koffer en die kwam maar niet, daar stond ik mijn eentje aan de andere kant van de wereld doodmoe zonder koffer.
dat was schrikken! maar ik ben naar de balie gegaan. ik moest vertellen hoe mijn koffer eruit zag en een formulier invullen
ik gaf het nummer van enrique mijn contact persoon en ze zouden hem de volgende dag bellen hoe het ervoor stond
de mevrouw vertelnde me dat ze niet wist waar mijn koffer was, dat hij werkelijk overal kon zijn. ik kreeg en mini noodkitje met tandpasta tandenborstel tshirt en beetje make up remover
na een hoop geregel ben ik maar gaan lopen tot ik iemand zag met een bord met mijn naam, het wasde chauffeuer van t hotel. we zijn naar t hotel gereden. wat goed eruitzag, prima hotel, niet heel luxe ofzo in een veilige rustige buurt. daar geprobeerd enrique te bellen en dat lukte niet. ik kreeg ook mijn deur niet op slot. al mijn spullen gepakt en naar beneden gelopen daar zag ik wat nederlandse mannen. zij waren erg aardig, uiteindelijk kon ik met de mobiel van de eigenaar van het hotel,enrique bellen over mijn koffer. ik heb nog wat filmpjes gekeken samen met die mannen. ze begrepen dat ik wat afleiding en gezelligheid nodig had. zij legden mij ook uit hoe ik de duer op slot kreeg. Je leert hier sterk te zijn. je moet de situatie namelijk accepteren, want je moet verder. er is niemand die het voor je oplost, je moet het zelf doen. Je geeft jezelf een momentje om je onwijs rot te voelen en dan geef je jezelf een schop onder de kont! na een kort nachtje moest ik om 6 uur op douchen, ontbijten en ik vervolgde mijn weg met dezelfde chauffeur naar t vliegveld samen met 2 anderen. dit was een zuidafrikaans(engels) stel. zij waren onwijs aardig. veel gepraat met ze en fotos gemaakt die ze me nog zullen sturen. in een mini vliegtuigje naar cusco gevlogen. bij aankomst afscheid genomen van t stel en enrique gevonden. hij vertelde mij dat mijn koffer de volgende dag zou aankomen met LAN airlines! wat was ik superblij. we gingen met een taxi naar mijn gastgezin, die superaardig zijn. het eten is lekker en ze zijn erg vriendelijk. Ik heb toen even gezeten en thee van coca bladeren gedronken te hebben wat goed tegen hoogteziekte is en ik dus ook continu drink. daarna een rondleiding door cusco. ik was moe dus info ging 1e oorin ander oor uit haha
toen naar spaans school gegaan waar ik gelijk een examen moest maken voor mijn niveau. naar mijn gevoel ging dit heel slecht maar ik werd geplaats op het hoogste middel niveau (nivel intermedial alto, niveau 7 van de 12, erg blij mee, want ik leer lekker veel), samen met 1 ander meisje Jenny had ik gelijk les, lessen zijn erg leuk! toen naar gastgezin treuggegaan het is ong 20 min. lopen van de school naar gastgezin. Na lekker avondeten en een heel kort slaapje ben ik naar de volunteer meeting gegaan met 2 anderen uit mijn gastgezin. Het was erg leuk om anderen te leren kennen en ervaringen uit te wisselen. De volgende dag heb ik lekker uitgeslapen en ben ik naar school gegaan. Na school heb ik salsa les gevolgd met de andere studenten, het waren de basics, maar we hebben erg gelachen met zijn allen. Daarna zijn we met een paar uit eten gegaan in een israelisch restaurant(lekker!). Daarna hebben we gezellig wat gedronken in een bar. Woensdag was het weer school en ´savonds met een groep studenten en vrijwilligers weer wat drinken. Daarna zijn we nog wezen dansen, heel gezellig!Vannochtend heb ik geskyped en gemaild, samen met Emelieke heb ik een internettcafe gevonden met webcam(wel slecht beeld) en microfoon. Daarna zijn we samen gaan lunchen en naar school gegaan. En nu zit ik hier een mooi verhaal te schrijven!

Zoo dit waren een beetje mijn eerste paar dagen in Peru! Ik zal voortaan niet alle dagen beschrijven hoor, maar voor nu is het misschien leuk om te weten hoe mijn leven er hier uit ziet :).

Dit is misschien nog leuk om te weten:

-Het is hier 7 uur vroeger dan in Nederland

-Alles is hier spotgoedkoop. 1 euro is 4 soles. Een taxi kost bijvoorbeeld 3 soles, een flesje water 1. Het avondeten in het Israelische restaurant was 10 soles (voorgerecht hoofdgerecht toetje en 1drankje). Nadeel is wel dat je telkens denkt, oh het is toch zo goedkoop, ik koop het wel haha.

-Aan het begin had ik erg last van de hoogte (en ook jetlag natuurlijk). Ik was benauwd, heel snel buiten adem, had hoofdpijn en was heel snel moe. Ik had ook pijn als ik diep ademhaalde. Gelukkig heeft iedereen daar de eerste paar dagen last van. De 1 meer dan de ander. Helaas had ik er veel last van. Gisteren voelde ik me in de loop van de dag al een stuk beter en vandaag ging supergoed! In rust ben ik niet meer benauwd, geen pijn meer bij ademhalen en ook geen hoofdpijn! Heerlijk!!!

-Cusco is een redelijk veilige stad. Het is erg toeristisch, veel mensen hebben hier ook werk dankzij het toerisme. Als je op bepaalde tijden niet alleen loopt, en niet in bepaalde straatjes loopt. Als je taxis neemt na 10en, en dan ook vooral de juiste taxis. Als je niet teveel belangrijke dingen bij je draagt en in t openbaar laat zien. En als je de juiste mensen vertrouwt. Is de kans superklein dat je hier iets overkomt. Vrijwilligers en studenten die hier al langer zijn geven ookhandige tips en we doen veel samen, zoals eten en vaak savonds iets drinken.

-Het is hier eigenlijk iedere avond feest. Alles is iedere avond open. Samen met vrijwilligers en studenten vanuit de hele wereld ga je vaak samen avondeten, daarna wat drinken in een bar en daarna ergens dansen. Erg gezellig! Het is leuk om anderen te spreken en ervaringen uit te wisselen. Je begrijpt elkaar erg goed want je zit in dezelfde situatie. Het is ook erg belangrijk om hier een sociaal leven op te bouwen, anders is het veels te eenzaam en niet leuk hier.

-Mijn gastgezin is erg leuk. Ik bof er erg mee! Het eten is lekker, ze zijn vriendelijk en erg open. Wat erg goed is voor het oefenen van je spaans. Ik zou hier stiekem wel wat langer willen blijven... Misschien ga ik Enrique vragen of dat mogelijk is en hoeveel het extra kost.

-Ik zit er ook erg aan te denken om na mijn 2 weken spaanse les op mijn huidige school in groepsverband, privé les te nemen op een andere school hier. De prijs van privéles is daar even hoog als groepsles op mijn school. Valerie (zwitserse, zit ook in mijn gastgezin) volgt momenteel les op die school en de lessn zijn erg goed. Voordeel van priveles is ook dat je niveau sneller omhoog gaat omdat je les krijgt op je eigen niveau en niet op het niveau van je groep. Ook leer je alleen wat jijzelf nog nodig hebt. Nu heb ik de kans om zo goed mogelijk spaans te leren spreken, dus die kans wil ook nemen.. Enige probleem is dat het wel om 100 euro per week gaat. Na 2 weken begin ik ook met mijn vrijwilligerswerk, dus dan zou ik werk met les combineren. Maar gelukkig is werk alleen in de ochtend of in de middag, dus het zou prima samen kunnen. Er zijn hier ook meer mensen die beide doen.

-Er is een soort van politieke crisis aan de gang in Peru. 5 juni is namelijk de president verkiezing. De twee kandidaten zijn echter allebei verre van ideaal. De 1 is een oud militair zonder een vervolg opleiding en kan geen engels. Hij is erg nationaalsocialistch en communistisch. Peru zou niet meer mee doen aan globalisatie en zijn grenzen deels dicht gooien. Ook word veel persoonlijk bezit, staatsbezit. Heel veel mensen zullen economisch achteruit gaan hierdoor. De 2e is de dochter van een zeer corrupte dictator en mensen hier zijn erg bang dat haar vader veel zal influisteren en zo indirect Peru geleid wordt door een dictator... De mensen hier zijn dus erg bang voor de toekomst van Peru.

-De omgeving is hier prachtig. Cusco is omringd door bergen, waar ook veel mensen wonen. Het is nog steeds onwerkelijk het uitzicht, alsof ik droom, zo mooi.

-Morgenochtend vroeg ga ik trouwens yogales volgen, via de school. Daarna ga ik samen met Emelieke (nederlands meisje uit mijn gastgezin) een beetje de stad verkennen, de supermarkt zoeken, een lokale telefoon kopen etc. Volgend weekend ga ik naar Las Aguantes Calientes, hete bronnen.

-Het sociale leven hier is dus erg leuk. Ook word ik mentaal veel sterker en word ik onafhankelijker. Je leert jezelf goed kennen als jein je eentjezo een verre reis maakt. Iedere dag heb je wel een persoonlijke overwinning, hoe klein dan ook. Iedere dag is weer een stukje beter en leuker hier, dat komt omdat je steeds meer went en je weg vind.

-Ik check hier regelmatig mijn mail dus je kan me zeker mailen! Als jullie iets willen vragen, weten of ergens benieuwd naar zijn, vraag alsjeblieft! Laat een reactie achter (of mail me dus). Het is namelijk erg moeilijk om een keuze te maken uit alle ervaringen hier, ik weet niet zo goed wat jullie precies willen horen en wat ik moet vertellen van alles wat ik meemaak!

Nou ik hoop dat ik een beetje verteld heb, wat jullie wilden horen... Ik heb iig een lekker lang verhaal gemaakt!! :)

Veel liefs uit Peru!!

xxx Maris

Karlo

Hoi Mariska,

Wat een verhaal! En wat een belevenissen zeg ;). Knap van je Spaans. Hoe kan het dat je al op dat nivo zat? Al geoefend?
En wat een gekkigheid met die koffer, fijn dat dat opgelost is.

Goeie reis/tijd gewenst!
K

Sheila

Yeah, ik vind die verhalen altijd zo leuk om te lezen (ook al wist k de helft al, maar dat maakt niet uit). Fijn dat nu alles een beetje op zn plek begint te vallen meid en wat een talentje met dat spaans hé, sjongejonge! :) Wat leuk dat je misschien langer bij je gastgezin kan blijven, wordt je tenminste ook nog een beetje verzorgd toch (niet dat je jezelf niet kan verzorgen xD). Had je nou nog leuke kadootjes voor ze gekocht? Nou ik kijk weer uit naar je volgende verhaaltje, ik doe vandaag je brief naar duo op de post!! Dikke vaselinekus!!
xxxxxx
en ps. je zadelt mij er in ieder geval niet mee op alsl je elke dag beschrijft, is juist leuk maar ik denk dat je er op laatst zelf een beetje moe van wordt xD Nja zie maar wat jou uitkomt, als je ons maar op de hoogte houdt!!

Amber

Lieve Maris,

Wat ontzettend leuk om je verhalen te lezen. Ik ben blij dat je het naar je zin hebt, en dat het allemaal goed is gekomen met je koffer, het zou je maar overkomen ;o hahah. Had je nog je Spaanse boek in het vliegtuig gepakt xd ? Heel veel plezier nog (: en tot je volgende verhaal ^^
xxxx

mariska

Even ter antwoord haha.
Ik heb examen gedaan in spaans op de middelbare en avondlessen gevolgd op de volksuni voordat ik wegging.
Jaa ik heb een leuk nederlands kadootje gekocht!
En nee niet meer in mijn spaans boek gekeken haha. Ik heb m wel mee, superhandig!
Iedere dag beschrijven is nogal veel haha. Natuurlijk horen jullie de belangrijkste dingen!
Xxx

Marijke Spruyt

Lieve Mariska,
goh, zit je ineens in Peru, wat een fantastisch verhaal, en ik ben blij dat het goed gaat met je. Hoe ziet je gastgezin er uit, maar je blijft daar niet? Wat ga je voor vrijwilligerswerk doen? Heel veel sterkte en succes en geniet ervan. Ik vind het ontzettend leuk om je verhalen te lezen.

Elsa

Hahaha echt typisch maris om een lang verhaal te deleten! xD
Had btw je verhaal al eerder op stage gelezen maar had nog niet gereageerd! Ben echt super blij dat het goed gaat met je en dat alles nu beter verloopt=) En natuurlijk gefeliciteerd met het behalen van je spaans examen hihi. Echt leuk om je verhalen te lezen! En ik zag ook nog de foto'op fb, very nice^^
Ben benieuwd naar het volgende verhaal!

Heel veel liefs,
Elsa

kitty

Hai Marisz,
je eerste week Peru zit er alweer op. Zo te horen heb je veel leuke mensen om je heen,fijn hoor voor je. Denk veel aan je, en vertel het aan " iedereen". Ben benieuwd of je al bij het huis bent geweest, waar je straks gaat werken. Maar ik lees het allemaal wel in je volgende verhaal.
Succes met de Spaanse lessen, en veel liefs van mij, Kitty