11 weken op avontuur in Peru

¡Me gusta Cuzco!

Hallo lieve allemaal!

Het is echt weer tijd voor een nieuw verhaaltje!

Ik vind het superleuk hier :). Pff ik weet gewoon niet waar ik moet beginnen haha.

Laat ik beginnen met Spaans les en het gastgezin. Vorige week had ik samen met een Engels meisje, genaamd Jenny les van Alberto Espejo. Dat was niet echt een succes. Jenny is heel aardig en ik hou van de Spaanse taal, maar de leraar was niet erg goed. Hij was namelijk erg traag, het duurde heel lang voor we naar het volgende onderwerp gingen, terwijl we het al lang begrepen. Dat was dus nogal frustrerend haha, want je wilt zoveel mogelijk leren! Gelukkig heb ik deze week ontzettend veel geluk! Er zijn weinig leerlingen, (Jenny is bijvoorbeeld begonnen met haar vrijwilligerswerk), waardoor ik privé les heb, omdat er geen andere studenten zijn van mijn niveau op dit moment. En dat voor dezelfde prijs als groepsles, helemaal niet verkeerd dus! Mijn lerares Rebecca is supergoed! Ze is erg verstaanbaar, kan goed Engels en is gewoon een goede lerares. Morgen heb ik mijn laatste les van haar. Ik heb superveel geleerd deze week. Ik heb ontzettend veel Spaans gepraat met haar en bijna alle tijden met haar doorgenomen! Officieel heb je een programma wat je per week en dag leert, maar ze merkte dat ze meer kon doen met mij, dus stiekem neemt ze meer stof met me door dan officieel mag haha. Je kan trouwens ook erg met haar lachen. Ik had deze week in de ochtend les van 8.30 tot 12.40. Was wel even wennen hoor het vroege opstaan haha! Maar je hebt wel veel meer aan je dag moet ik zeggen. In de les praat je veel spaans over allerlei verschillende onderwerpen, je krijgt veel grammatica en oefent daarmee door middel van schrijven en spreken. Ook is er iedere dag een liedje of een video waar je een oefening over moet doen. Ik vind het jammer dat het morgen mijn laatste les is... ik heb het erg naar mijn zin gehad, vooral deze week. Wat zijn de 2 weken snel gegaan zeg! Morgen mag ik alles vragen wat ik nog wil weten en gaan we nog wat tijden doornemen en leert ze me zinnen en woorden die veel gebruikt worden.Ik ga straks dus mijn Spaans boek uit Nederland uitpluizen en alles opschrijven wat ik niet snap, zodat ik t nog kan vragen morgen! Ik moet ook een soort van laatste toespraakje houden. Iets van bedankt en ik heb veel geleerd blabla..., het is puur formeel en daarna krijg ik mijn 'diploma', eigenlijk een papier waarop je naam staat en het aantal uren les dat je hebt gehad en je behaalde nivea, naam van de school, handtekening etc. Wel een mooi aandenken :). Ik heb trouwens ook op de school vorige week yoga en salsa les gehad, was erg leuk! Salsa is erg leuk om te leren, lekker los in de heupen haha. Yoga was erg relaxt, Emelieke en ik zijn bij de laatste oefening in slaap gevallen haha. Je moest gewoon liggen op je matje en dan zei de leraar in het spaans met zo een typische stem 'ontspan je schouders, je rug, je benen....... ontspan alles, adem rustig in en.... rustig uit, ontspan je voeten, je tenen....' En toen schrok ik wakker toen hij opeens zei dat de les voorbij was hahaha.' Deze week heb ik weer salsa les gehad en wat nieuwe danspassen en draaien geleerd, superleuk! Dan...mijn gastgezin! Ik zal eerst beginnen met hoe heter uitziet. Er is Loula(Lourdes) Dit is de moeder van Fabri(cio), 17 jarige jongen die kunst studeert. Loula is superaardig en kan redelijk engels, ze houdt nog lekker van uitgaan, gek doen met haar vriendinnen en heeft een vriend in Nederland, genaamd Wilfred. De moeder van Loula, woont hier ook, zij heet Emma. Ze zorgt erg goed voor iedereen. Als je bijvoorbeeld op sokken door het huis loopt zegt ze: Meisje toch zo krijg je het koud, doe schoenen aan! Het eten is hier trouwens echt heerlijk!!! Dan zijn er nog de andere studenten/vrijwilligers. Johan(45 uit Nederland), Jonas (geen idee hoe oud eigenlijk, begin 20 gok ik? uit Belgie), Valerie (begin dertig, maar lijkt jonger, heel aardig!!, uit Zwitserland)en ten slotte nog Emelieke (22, uit Nederland, woont in Hoofddorp trouwens, dat is helemaal niet ver weg van Alphen aan den Rijn haha) met haar kan ik het erg goed vinden. En dan is er nog een leuk verhaal over de laatste bewoner van dit huis haha. Niemand wist namelijk wie er in de kamer tegenover mij zat. De deur stond altijd op een klein kiertje met de sleutel er ook altijd in. Ik dacht eerst ook dat er niemand in die kamer lag, want je zag niemand in en uit die kamer gaan. Eerst dachten we dat het de kamer van de hulpen was,omdat zij telkens met eten en drinken die kamer in en uit gingen (vooral vloeibaar eten trouwens. Op 1avond duwde ik de deur voorzichtig een klein stukje open, ik was in volle overtuiging dat er echt niemand in die kamer leefde... Maar tot mijn grote schrik lag er iemand in bed te slapen, dus ik heb gauw de deur weer dichtgedaan gedaan haha. Ik zag niet wat voor iemand het was. Nu wisten we dus dat er iemand lag,maar niet wie en waarom we diegenen nooit zagen...Totdat we met Loula een gesprek hadden over haar familie en ze vertelde over haar oma van in de eind 90. Valerie vroeg waar ze dan woonde en toen zij Loula dus dat ze hier in dit huis woonde! Haha mysterie opgelost! Er woont een hele oude mevrouw in de kamer tegenover mij, ze kan niet meer lopen en ligt dus alleen maar op bed. Wij vonden dit wel een mooi verhaal hier haha, misschien is het voor jullie een beetje saai bedenk ik nu haha, maargoed. Ik heb het erg naar mijn zin hier in dit gezin het is ontzettend gezellig, lekker eten, lieve mensen! Ik ga hier dan ook wat langer blijven, minimaal nog een week. :) Ik heb met Loula gepraat en het kan en Enrique(mijn contactpersoon hier) heeft via de sms bevestigt dat het oke is en hoeveel het extra kost. Dus dara bn ik erg blij om! Ik ga trouwens geen extra week spaans prive les nemen. Ik heb deze week al priveles. En mijn spaans is goed genoeg om me te redden. Hier in het gastgezin en op werk zal mijn Spaans ook nog verbeteren! Ooh ik moet jullie trouwens vertellen over dinsdagavond! Toen hebben we namelijk met zijn allen pizza gegeten, die Jonas had gemaakt. En daarna hebben we met zijn allen Pisco Sour gemaakt (dé cocktail van Peru) en natuurlijk ook samen genoten. Was erg leuk!! Overigens heb ik overdag de ingredienten voor de Pisco Sour gekocht, ik was erg trots op mezelf dat ik alles had gevonden. Deze week heb ik smiddags trouwens lekker een deel van de stad verkent. Morgen ga ik naar San Blas, schijnt erg mooi te zijn, is het artistieke gedeelte van de stad. Ik ga kijken of ik dat smiddags kan vinden haha.

Ooooooooooh en ik heb ik leuk nieuws!!!! Van 27 mei tot 14 juni komt Hans naar Cuzco! Voor degene die het niet weten haha, dat is mijn vriend :) Dus daar ben ik heel erg blij mee!! Ik ga proberen de tweede week dat hij hier is vrij te vragen van mijn vrijwilligerswerk, zodat we samen kunnen rondreizen! En ik kan hem hier mijn werk, gastgezin, vrienden, de stad en alles wat er bijhoort, mijn leven hier dus, laten zien en laten ervaren! Ik ben nu dus ook bezig om voor die tijd een leuk hostel te vinden voor ons en andere dingen te organiseren enzo!

Voor dit weekend heb ik trouwens het plan gemaakt om met Emelieke op zaterdag naar Sacsayhuamán ook wel Sexy Woman genoemd haha. Dit zijn Inca ruines. Het zijn enorm grote muren van grote stenen. Ook zijn hier nog gebruiksvoorwerpen uit de Inca tijd te vinden en schijnt het uitzicht ongelovelijk mooi te zijn. Zondag gaan we Pisac, die erg bekend is om zijn markt op zondag en de kerkdienst (die je bij kunt wonen). Hier kun je goed de cultuur beleven. Men draagt nog veel traditionele klederdracht en het is niet supertoeristisch. Pisac is trouwens op aanraden van mijn lerares. Beide excursies zullen we ´sochtends doen zodat we de rest van de dag Cuzco en omgeving kunnen verkennen, zodat we hier wat meer wegwijs worden! Afgelopen weekend zijn Emelieke en ik naar Molino Mercado gegaan. Een hele grote zwarte markt, waar ze werkelijk alles hebben! We waren ook de enige buitenlanders geloof ik haha, de prijzen die ze ons vertelden waren ook voornamelijk omdat ze dachten dat we rijke blanken waren haha. De rest van het weekend hebben we het lekker rustig aan gedaan om goed uit te rusten. Deze week ben ik wel wat wezen drinken en een keer uit eten gegaan met een groep vrijwilligers/studenten die ik hier heb leren kennen (uit verschillende landen), supergezellig! Ik heb het alleen niet superlaat gemaaktomdat ik zo vroeg weer les had en graag gebruik wilde maken van mijn privéles deze week. Verstandig hè? Haha. Misschien ook een beetje nerdy maarja, ik heb geen spijt. Morgen hebben we met een paar afgesproken in 1 appartement van iemand om dara te verzamelen en te kletsen en zo met zijn allen en daarna met zijn allen uit te gaan! Dus dat belooft een leuke avond te worden!

Uhmm, wat is verder nog leuk om te weten?

Ohja ik heb mijn kadootjes gegeven uit Nederland aan het gastgezin en ze waren er heel erg blij mee! Drop, stroopwafels, 2 molentjes voor peper en zout en 1 magneet voor op de koelkast met 2 klompjes en waarop staat With Love, From Holland. :)

Veel mensen die hier werken/studeren, studeren in hun eigen land psychologie, dat is wel opvallend! Emelieke bijvoorbeeld ook en voor de mensen die het nog niet wisten, dat ga ik volgend jaar ook studeren!

Het is hier superkoud haha. Nouja het weer is heel verschillend eigenlijk. Zoals bijvoorbeeld vannochtend, vergeet ik 1 keer mijn gezicht in te smeren met zonnebrandcrème en nu is mijn gezicht een beetje verbrand haha. Heel charmant 1 zo een rode wang. Terwijl dat alleen maar kan komen van de 20 minuten wandeling terug van school... Maar de rest van de dag, zeker uit de zon en in slecht geisoleerde gebouwen is het ijskoud! Ik draag hier een trui en een lange broek en dan nog heb ik het koud. Ik weet zeker dat ik in Cuzco zelf ook niet open schoenen of korte broeken zal dragen. Het is hier winter, maar vergelijkbaar met een Nederlandse lente. Er is alleen bijna geen regen, en tussen de -1 en 20 graden. In de avond en vroeg in de ochtend en zeker in de nacht is het zeer koud! Het weer kan ook heel snel omslaan.

Nou, dit was mijn verhaaltje(nouja wel weer redelijk lang eigenlijk) haha. Als ik iets vergeet zal ik er zeker volgende keer over schrijven! En vraag lekker raak als je benieuwd bent!

Ik vind al jullie reacties telkens heel erg leuk!! Motiveert mij ook om te blijven schrijven :). Ik zal ook proberen zo snel mogelijk fotos van het prachtige Cuzco te plaatsen, maar dat is wel een beetje een moeilijke opgave. Maar ik ga kijken wat ik voor jullie kan doen!

Tot blogs!

Veel liefs,

Maris.

Reacties

Reacties

Kimberley

Klinkt super leuk Maris! Ik word er wel een beetje jaloers van, dat ik meteen ben begonnen met m'n studie haha.. Knap hoor, hoe je die taal zo goed oppakt, lijkt me een heel fijn idee als je daar een aantal weken zit! Heel veel plezier nog en ik blijf trouw je verhalen lezen hoor.
Kus

Jens

Jeetje wat een verhalen!
Klinkt erg leuk allemaal!
Heel veel plezier, ik blijf je verhalen wel lezen!
x

Loes

Wat een geweldig verhaal weer Mariska! Ontzettend gaaf wat je allemaal doet en meemaakt :)
Heel veel plezier met je aankomende weken en ik kijk weer uit naar je volgende verhaal ;)
Liefs

Jonnie

Wauw, al een hoop gedaan! Klinkt geweldig!
Veel plezier nog en ben benieuwd naar je volgende verhaal :D

x

steef

Klink top maris!
Kan niet wachten tot je volgende verhaal!

x

cees

Waauw, wat een verhalen. natuurlijk erg leuk om te lezen. Fijn dat je allerlei verschillende mensen ontmoet, dat maakt je wereldbeeld een stuk ruimer. Ben benieuwd naar je weekeinde belevenissen!
Nog veel plezier!

laura&jeroen

Leuk weer zo een verhaal maris, geweldig die oude oma tegen over jou. Ik vind het zo tof wat ik allemaal lees dat ik op een een of anderen manier jaloers word haha. Leuk dat hans komt dat vind ik echt heel tof leuk ook voor jou. Alvast veel plezier met hans. Xxxxxxxxxxxxxxxxx

Bianca

He Mariska, tussen alle drukke voorbereidingen voor de voorstelling door, lees ik met je verhalen mee. Wat fijn om te lezen dat je het zo naar je zin hebt! En Salsa les...even wat anders dan klassiek. Maar zo blijf je wel helemaal in conditie he, haha.
Groetjesssssss

Ariana

Hee meid! Ik vind het echt heel leuk om je verhaaltjes te lezen! Natalia en ik zijn zelf nu bezig met het regelen van een Colombiaans paspoort, want wij gaan volgend jaar naar Colombia.. (als alles goed gaat) Dus het is heel leuk om dingen van jou te lezen! Geniet er lekker van meid. En veel plezier met Hans! Liefs.

Suus

Hey mrisje! ^^

Wat super vet dat alles zo fijn verloopt! En wat gaaf dat Hans langskomt!
Ik hoop dat jullie het super gezellig hebben ^^ En natuurlijk dat de rest van je reis net zo leuk is ^^
Dikke knuffels

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!